24.06.2017

Podvodné e-shopy: prevence a doporučený postup

Občanské sdružení spotřebitelů TEST vydalo aktuálně doporučení, jak postupovat při výběru internetového obchodu (e-shopu) a jak si provést základní ověření toho, zda-li takový obchod důvěryhodný. Na základě zkušeností z činnosti poradenské linky pro spotřebitele byla stanovena následující doporučení.

  • Působí na vás stránky věrohodně? Má obchod vůbec vlastní doménu, nebo jen využívá možnosti umístění svého obchodu jako subdomény na servery typu dejtesiknamstrankyzdarma.cz?
  • Plní prodejce svoji informační povinnost? Z prezentace každého internetového obchodu by měly být zřejmé tyto informace: obchodní firma nebo jména a příjmení a identifikační číslo dodavatele, sídlo právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby, údaj o zápisu v obchodním rejstříku nebo jiné obdobné evidenci, včetně spisové značky, pokud je přidělena, a kontaktní údaje, zejména poštovní adresu pro doručování, telefonní číslo, případně adresu pro doručování elektronické pošty. Kontakt na icq či skype sice může budit dojem dynamické a o zákazníky dbající firmy, samotný ale rozhodně nestačí.
  • Máte pochybnosti o identitě prodejce a jeho povolení k podnikání? Ověřte si, zda si prodejce tak trochu nevymýšlí: živnostenská oprávnění můžete zkontrolovat např. v uživatelsky poměrně příjemném rejstříku ARES, který vede Ministerstvo financí.
  • Nápadně nízké ceny v porovnání s konkurencí? Právě to je věc, bez které se dnes žádný podvodný e-shop snad neobejde.
  • Platba předem či platba kartou po internetu se obzvlášť na internetu stávají dvousečnou zbraní v rukou prodejců. Je-li to vaše první zkušenost s daným prodejcem, prověřte si ho!
  • Smluvní podmínky se hemží smluvními pokutami za zrušení objednávky či nepřevzetí zásilky a jinými „libůstkami“? Rychle pryč.

Vložte svůj komentář