23.08.2017

Případ – platíte ze účet opravdu jen, když jste spokojeni?

DOTAZ: Přečetl jsem si váš poslední příspěvek o nabídce Air Bank. Ještě by mě zajímalo, jestli platím za účet fakt jen, když jsem s jejich službami spokojený.
MALÉ PENÍZE: Snad každého napadne, že český člověk by v takovém případě nebyl spokojený nikdy a tím pádem by za poskytované bankovní služby vůbec neplatil. No jo, ale banka je soukromá firma a ta je založená za účelem vydělávání peněz. Čtenáři tedy je asi jasné, že tak jednoduše to fungovat nebude. A má pravdu.
Air Bank skutečně ne své hlavní internetové stránce inzeruje, že „platíte, jen když jste spokojeni“. Pokud se dostanete do sekce pro běžné účty, tak tam už je něco poněkud jiného: „pokud s našimi službami nejste spokojeni, neplaťte“. Tedy vztah je ke konkrétní službě a pouze v případě, že s tou konkrétní službou nejste spokojeni. Nicméně banka vás výslovně vyzývá, abyste v takovém případě sami aktivně neplatili.
Ovšem čteme-li dále, dozvíme se, že „za službu, se kterou nebudete spokojeni, vám poplatek vrátíme“. To je další posun a zdá se, že banka touto salámovou metodou (název je odvozen o procesu krájení salámu po tenkých kolečkách, kdy se z celku postupně ukrajuje po malých kouscích, až z něj nemusí nic zbýt) původně inzerovanou vlastnost mění do jiné polohy: neměli byste platit pouze v případě, že nejste spokojeni.
Následuje další podrobnější popis nazvaný „záruka spokojenosti“. V dřívějším příspěvku jsme si vysvětlili, že o žádnou záruku ve skutečnosti nejde. Záruka je instrument, který vám umožní automaticky si sáhnout na majetek druhé strany (v tomto případě na peníze banky), pokud jsou splněny konkrétní podmínky. Nic takového se vám zde nenabízí.
Pojďme ale dále. Air Bank nám v další podrobnější části píše, že „služby žádné banky nemůžou být úplně zdarma“. Už se tedy dostáváme blízko reálné situace. Navíc toto je pravda, žádná komerční firma pro vás nebude pracovat zcela zdarma.
Jak tedy postupovat v případě, že nechcete poplatek skutečně platit? Banka píše: „v historii plateb si najdete konkrétní poplatek, kliknete na něj a prostě „hodíte do koše“. Poplatek vám vrátíme ihned a v plné výši na váš účet.“ Tedy nějakou cestou (elektronicky, telefonicky, písemně) navrhnete bance, aby vám poplatek nestrhávala, a ona vám jej má vrátit. Nerozhodujete o tomto úkonu vy, ale banka.
I když vás o tom banka musí informovat, sama uvádí, že pokud zjistí „nadměrné a neopodstatněné“ požadavky z vaší strany, může vám jednostranně používání konkrétní služby na  rok pozastavit. To může být velmi nebezpečné – jednoho dne můžete zjistit, že vám zkrátka nějaká služba nefunguje. Vyvstane tedy situace, kterou budete muset okamžitě řešit. Na druhou stranu může banka pozastavení služby provést jen v případě, kdy jsou splněny obě podmínky zároveň: vaše požadavky budou zároveň nadměrné (není řečeno, jaký počet se tím myslí, asi by o tom rozhodl až soud) a zároveň neopodstatněné (to je také otázka, jelikož opodstatněnost je vázána pouze na váš subjektivní pocit spokojenosti, resp. nespokojenosti).
Zároveň je třeba velmi uvážit možnou sankci ze strany banky, kdy vám o svém vlastním rozhodnutí může pozastavit konkrétní službu na 1 rok. Není nám známo, že by nějaká tuzemská banka takovou sankci v této formě uplatňovala.
Jak to funguje u jiných bank? U banky typicky platíte poplatky automaticky, resp. banka vám je strhává z účtu nebo přímo z finanční transakce. Pokud nejste s nějakou službou spokojeni, pošlete bance stížnost nebo reklamaci. Jejím výsledkem může být i to, že za danou službu nebudete platit nebo dostanete jinou kompenzaci. Žádná sankce vás v tomto případě nečeká, maximálně tak poplatek za neoprávněnou reklamaci.
Air Bank tedy v podstatě používá stejný proces, jen jej obrátila na ruby a dobře jej prodává.

Vložte svůj komentář