23.11.2017

Případ – web s informacemi ze světa financí.

DOTAZ (PENÍZE.CZ): Velice rád bych se vás zeptal na jednoduchou otázku. Jaké webové stránky byste mi doporučil pravidelně sledovat, když chci být „in“ ve světě financí? Čtu Hospodářské noviny (a samozřejmě Peníze.cz), ale zajímají mě další zajímavé zdroje. Klidně anglické a německé. Co čtete vy?

MALÉ PENÍZE: Ptáte-li se, jaká domovská stránka se otevře na počítači, kde se píše tento článek, pak je to portál Reuters. Proč?

Samotné informace z finančního světa, tedy ceny cenných papírů, komodit, výnosy fondů, finanční výsledky společností, tedy všechny racionální informace jsou na internetu snadno dostupné na různých portálech, jimiž se tady nebudeme zabývat, protože si je každý snadno najde. Spolehlivost takových číselných informací bývá u běžných portálů vysoká, někdy s odkazem na zdroj informací (například v situaci, kdy za správnost ručí příslušná společnost, která publikuje své finanční výsledky).

Ovšem svět financí nelze omezit pouze na numerické údaje. Víme, že vývoj investic závisí na mnoha faktorech, přičemž o některých z nich se můžeme dozvědět i v médiích. Jde zejména o politické, sociální a další ekonomické informace o dění ve světě, které mají nebo mohou mít vliv právě na naši investici. V tomto směru tedy potřebujeme nejlépe objektivní zdroj informací.

Zde narážíme na komplikaci. Média jsou zpravidla komerční firmy, jejichž cílem je vydělávat peníze. Nenechme se nyní ovlivnit sladkými slovy některých podnikových představitelů o poslání jejich firem, jejich skvělém příspěvku na rozvoj společnosti, mezilidských vztahů, životního spotřeb a kdo ví čeho ještě. Jediným cílem firem je opravdu dosáhnout co největšího zisku.

V některých případech můžeme o komerčním smyslu daného média pochybovat a daná komunikační platforma slouží spíše jako názorová platforma či vlivové médium jejího majitele. V každém případě je reálné očekávat, že dané médium, ať už jde o webový portál, časopis, noviny nebo něco jiného, s větší pravděpodobností nebude kriticky vystupovat proti svému majiteli či významnému inzerentovi, než aby tomu bylo naopak.

Ano, i v komerčních firmách dělají solidní lidé, kterým přeci jen opravdu záleží na spokojenosti klienta. A ne všechna seskupení jsou komerčními firmami. Stejně tak existují seriozní redaktoři, přispěvatelé či blogeři. Ve finanční sféře je tedy dobré se řídit odborností pisatele. Odbornost budete moci posoudit jen v případě, že se v problematice také orientujete. Jen tak budete schopni odlišit reklamu, nesmysly, vlivové (PR) články od odborného komentáře či odborné polemiky. I u toho nejkvalitnějšího média platí, že se v něm objevují informace od více i méně kvalitních přispěvatelů.

Lidé z nepochopitelného důvodu věří, že co je v médiích, je pravda, resp. je to shodné s realitou. Tak to však samozřejmě není. Již jsme si řekli o vlivu majitelů a reklamy – krom toho je nutné vzít v potaz právě různou kvalitu i názorovou orientaci lidí, co do média přispívají. K tomu se ještě přidává kultura. Podívejte se například na Al Jazeeru, která když není zrovna protiamerická, tak je aspoň protiizraelská. Oproti tomu třeba CNN je protiarabské.

Najděte si tedy „svého“ autora či autory, jež budete sledovat. Pokud se vám budou koncentrovat na jednom či několika málo portálech, bude to čtenářsky jednodušší.

Potřebujeme tedy co možná nejvíce objektivní zprávy. Tato potřeba jednoho dne vyústila v nejmenovaném klíčovém finančním centru v dotaz na uznávaného profesora médií a komunikace na jedné z nejlepších světových universit. Jsou opravdu média natolik zahlcena různými druhy reklamy a vlivových (PR) tendencí? Profesor celkem bez zaváhání odpověděl: ano, v médiích je takový vliv dnes hodně velký… a kdo je dneska ještě docela nezávislý a objektivní? Profesor se dlouho zamyslel a pak povídá: … možná Reuters.

Vložte svůj komentář