Případ – kam pro informace o dluhopisech. | Malé PENÍZE Případ – kam pro informace o dluhopisech. | Malé PENÍZE

19.04.2024

Případ – kam pro informace o dluhopisech.

DOTAZ: rád bych investoval do korporátních dluhopisů. Nechci však investovat do nějakého fondu, ale do dluhopisů jednotlivých firem. Jde někde na internetu na jednom místě sehnat seznam firem emitujících dluhopisy a také seznam dluhopisů? A jak lze dluhopisy zakoupit? Jde to např. pomocí aplikace Fio e-Broker? Pro státní dluhopisy je, myslím, třeba zajít do banky, ale pokud jsem se správně díval, banky nabízejí jen dluhopisové fondy. Informace o nových emisích dluhopisů lze hledat pouze na stránkách emitentnů (např. ČEZ), nebo i někde jinde?

MALÉ PENÍZE: Proč jít za kováříčkem, když můžete jít přímo za kovářem. Tak by se jednoduše dala shrnout odpověď na dotaz čtenáře. Ve světě každá dobrá firma, jež má veřejně obchodovatelné papíry – ať už jsou to třeba akcie nebo dluhopisy – má speciální program pro investory. Pokud se podíváte na internetové stránky firem, najdete tam sekci s názvem Investor Relations, česky podobně „vztahy s investory“ nebo „pro investory“. Zde naleznete klíčové údaje, které jako investor pro své rozhodování potřebujete.

Jako náhodně vybraný a pouze ilustrativní uvádíme příklad Komerční banky nebo ČEZu. Dobré je se podívat do zahraničí, kde přeci jen je tato praxe mnohem více zaběhnutá. Uvidíte tady obvyklý rozsah poskytovaných údajů. Když zabrousíme například do ocenění pro nejlepší weby s touto tématikou, pak se podíváme na prezentaci společností WPP, Coca-Cola nebo třeba GE.

Je třeba si ale uvědomit jednu věc. Ze strany společností jde také o marketing, i když tento marketing (resp. forma reklamy) není vůči klientům, ale vůči investorům. Vedení společností je kolikrát odměňováno také podle toho, jakou hodnotu mají akcie společnosti obchodované na burzách. Proto mají také zájem na tom, aby o nich měli investoři dobré mínění. V případě dluhopisů si žádná společnost nepřeje, aby byli investoři něčím znepokojeni, což by je mohlo odradit například i od investice do dalších dluhopisových tranší. Je tedy nutné takové informace podrobit přiměřené kritice.

Významná část takto poskytovaných informací, ne-li v některých případech úplně všechny, spadá pod informační povinnost, tj. pod zákonem stanovenou povinnost společnosti publikovat konkrétní údaje. Informační povinnost bývá předmětem dozoru ze strany regulátora. Tím je do velké míry zajištěna nezávislá kontrola nad tím, co firmy publikují.

Samozřejmě máte možnost využívat služeb dalších informačních zdrojů, ať již jsou to různé finanční weby, placené informační zdroje či například investiční poradci. U internetových zdroj, zejména pak u těch placených, je výhodou možnost automatického srovnání údajů z více zdrojů, možnost historického či sektorového porovnání a dalších vychytávek. Pro jednotlivce bývají takové placené weby velmi drahou kratochvílí, tedy to je spíše pro větší podniky nebo specializované firmy.

Pokud jde o samotný nákup, je to spíše o technickou záležitostí. Záleží na tom, zda-li máte záměr investovat jednorázově nebo průběžně. Dnes je mezi klienty trend si investice provádět sám, tedy mít pocit, že klienti transakci ovládají a sami ji provádějí. Ve skutečnosti není rozdíl mezi tím, jestli zadáte objednávku přes makléře nebo přes elektronický systém. Pro zpřístupnění investic širokému okruhu lidí zřídilo již hodně finančních institucí internetové aplikace, jež klientům obchodování umožňují. Proto je dobré se na tuto možnost optat u banky, kde máte peníze. Budete mít jednodušší možnost provádět finanční vypořádání, kdy se vám peníze odečtou přímo z vašeho účtu (a naopak v případě prodeje). Teprve pokud by takový systém k dispozici nebyl nebo byl příliš komplikovaný či drahý, je třeba se poohlédnout jinde.

Vložte svůj komentář